Istorija

Tai – Bertos Benz !

1888 m. rugpjūčio mėnesį Berta Benz, garsiojo automobilio išradėjo žmona, kartu su dviem savo sūnumis vyko iš Manheimo į Pforzheimą. Tai aprašoma to meto kronikose. Trijulė įveikė beveik 180 kilometrų ką tik užpatentuota transporto priemone, kurią jie ankstų rytą paslapčia išrideno iš pašiūrės.

Koks nuotykis! Tėtušis Benzas dar miegojo, kai moteris su dviem savo sūnumis išvyko. Carlas Benzas niekada nebūtų to leidęs. Ilgą laiką istorikai darė prielaidą, kad Berta, Richardas ir Eugenas Benzai važiavo įžymiuoju pirmuoju C.Benzo sukurtu automobiliu, lengvu triračiu ant milžiniškų ratų su stipinais. Tačiau šiandien jau tiksliai žinoma, kad trapus 1886-ųjų kūrinys tądien liko pašiūrėje, o vietoj jo buvo panaudotas trečiasis modelis. Ir būtent šis iš Londono mokslo muziejaus išnuomotas automobilis dabar stovi dr. C.Benzo automobilių muziejuje Ladenburge.

Gerhardas Piegeris ir Manfredas Liebigas, dirbantys modelių kūrėjais “Daimler” įmonėje Bioblingene, atlikę kruopštų ir išsamų tyrimą yra tikri: “Tai – Bertos Benzas!” G.Piegeris vienu sakiniu atmeta bet kokias abejones: “Esu  tvirtai įsitikinęs, kad anuomet Berta važiavo būtent šiuo triračiu”. Pakankamai drąsus pareiškimas, praėjus 122 metams po tolimos kelionės legendiniu, anuomet pirmuoju pasaulyje automobiliu.

Šiedu vyrai sukonstravo du 1:3 mastelio šio istorinio automobilio modelius. Tam jiems teko išmatuoti triratį, padaryti šimtus nuotraukų, pritaikyti fotogrametriją ir moderniausią programinę įrangą. “Mes dirbome trečio  skaitmens po kablelio lygyje”, – prisimena Gerhardas Piegeris. Abu jie itin atidžiai skaitė tekstus, kuriuose buvo pasakojama apie ankstyvąją Benz automobilių epochą. “1888 metais buvo sukonstruoti tik du naujo trečiojo  modelio triračiai, – pasakoja G.Piegeris. – Tobulesnis variantas nukeliavo į darbo mašinų parodą Miunchene”.

Trečiasis modelis, kuris stovi Ladenburge, turi du bėgius ir laisvąją pavarą. 1888 metais visa transmisija dar buvo atvira

G.Piegeris ir M.Liebigas rodo vieną automobilio apačioje esantį įkirtimą, kuris byloja apie tai, kad toje vietoje būta trijų dantračių. Remiantis tuo, jie daro išvadą: C.Benzas čia turėjo būti įmontavęs trečiajį bėgį. Tačiau Berta,  važiuodama per kalnus, turėjo kankintis su dviem bėgiais, o būtent tiek jų ir turi Ladenburge demonstruojamas triratis. Tai svarus argumentas šios gražios istorijos naudai.

Taip kalba ekspertai apie Bertos automobilį

“Mes neturime daiktinio įrodymo”

Giunteris Engelenas, knygos autorius: “Šis triratis visai gali būti tas automobilis, kuriuo Berta Benz 1888 metais važiavo į Pforzheimą. Tačiau mes to nežinome. Mes turime tik dantračių paliktas žymes, o ne  nenuginčijamus įrodymus”.

“Absoliutūs teiginiai yra rizikingi”

Peteris Krause, automobilių istorikas: “Absoliučius teiginius aš vadinu rizikingais. Būtų galima patetiškai pareikšti: tai tas automobilis! Tačiau šiuo atveju tikrai žinoma tik tai, kad Berta Benz 1888 metais važiavo  C.Benzo patentuoto automobilio trečiuoju modeliu”.

“Tai visai gali būti Bertos automobilis”

Winfrydas Seidelis, Benzų šeimos biografas: “Iš viso Carlas Benzas buvo pagaminęs dešimt šio trečiojo modelio vienetų. Tikrai žinoma tai, kad šis triratis yra vienas iš pirmųjų egzempliorių – taigi jis tikrai gali būti tas  automobilis, kuriuo Berta Benz važiavo į Pforzheimą. Tačiau absoliučiai garantuoti to tikrai negalima.”

Svarbus automobilių istorijos egzempliorius

1913 metų pabaigoje Londono mokslo muziejus nupirko šį C.Benzo triratį iš vienos Londono gyventojos. Vėliau jis buvo iš dalies restauruotas. Nuo 2008 m. jis išnuomotas Dr. Carlo Benzo automobilių muziejui Ladenburge.

Techniniai duomenys

Trečiasis Benz modelis

Variklis – vieno cilindro, sumontuotas gale • Horizontalus smagratis • Rėmas pagamintas iš vamzdelių • Standžioji ašis – gale • Elipsinės lingės – gale • Rankinis stabdys galiniam ratui ir juostinis stabdys, veikiantis per krumpliuotą movą • Tarpinis velenas • Du bėgiai, perduodami per skriemulius ir odinius diržus • Pagrindinė pavara perduodama per grandinę

Ilgis/plotis/aukštis – 2358/1469/1740 mm

Mediniai ratai su geležinėmis stebulėmis, priekinis iš dalies dengtas guma

Svoris – 360 kg

Didžiausias greitis – 18 km/h

SKELBIMAS

Autobild.lt konktaktai Reklama svetainėje
© 2005 "Axel Springer AG". Visos teisės išsaugomos. Rengiama pagal "Auto Bild" licenciją.
Draudžiamas visas ar dalinis atgaminimas bet kokiu būdu kuria nors kalba be išankstinio raštiško leidimo.