Austriškas šarvuotis

PANDUR II – nišinis austriškas šarvuotis

Vidurvasarį tarnybą NATO priešakinių pajėgų batalione pradėjo Čekijos kariai į Lietuvą atsigabeno ir savo šarvuotą teccniką – pėstininkų kovos mašinas Pandur II. Jos yra savitos konstrukcijos ir ne itin plačiai naudojami.

Pandur II – tai antros kartos 6×6 ir 8×8 tipo lengvųjų šarvuotų transporto priemonių šeima, sukurta Austrijos kompanijos „Steyr-Daimler-Puch“. Pagrindinė Pandur II versija yra šarvuotas pėstininkų transporteris, turintis 6×6 važiuoklę ir kuriuo gali važiuoti trys ekipažo nariai (vairuotojas, šaulys-taikytojas ir vadas) ir šeši kariai su visa ekipuote. Aštuonratėje versijoje telpa dar du papildomi kariai. Kitos galimos Pandur II šeimos
versijos – mobili šarvuočių būrio, kuopos ar bataliono vadavietė, šarvuota transporto amfibija, prieštankinis šarvuotis, žvalgybos šarvuotis, medicininis evakuacijos šarvuotis ir techninės pagalbos transporteris.

ISTORIJA

2003 m. Austrijos bendrovė „Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH“ buvo parduota Amerikos  korporacijai „General Dynamics“ ir tapo pastarosios Europos padalinio „General Dynamics European Land Systems-Steyr“ (GDELS-Steyr) dalimi. Tuo pat metu GDELS „prarijo“ ir dar vieną Europos bendrovę, ratinių šarvuočių gamintoją – Šveicarijos MOWAG. Abi bendrovės buvo konkurentės, nors ir priklausė vienai korporacijai. Greičiausiai dėl to, kad buvęs „Steyr-Daimler-Puch“ direktorius tapo GDELS direktoriumi, nuo pat pradžių bendrovė sutelkė dėmesį į Pandur šeimos tobulinimą ir pardavimą, o MOWAG gaminami Piranha šarvuočiai tarsi nuėjo į antrą planą. Taip atsirado antros kartos šarvuotis Pandur II, kuris siūlomas su 6×6 ir 8×8 važiuoklėmis. Abi versijos turi daugiau nei 90 proc. bendrų komponentų.

2004 m. GDELS laimėjo Portugalijos vyriausybės paskelbtą konkursą įsigyti 8×8 šarvuotus transporterius, o 2006 m. ir panašų Čekijos konkursą. Iš pradžių portugalai užsakė 264 transporterius, o čekai – 234. Tačiau abiejų sutarčių vykdymą lydėjo daugybė skandalų, susijusių su korupcija ir techninėmis problemomis. Galiausiai buvo sutarta, kad Portugalijai bus pristatyti 188, o Čekijos Respublikai – 107 Pandur II šarvuočiai, iš kurių 90 bus surinkti Čekijoje, garsiojoje „Tatra“ sunkvežimių gamykloje.

2015 m. GDELS nustojo gaminti Pandur II ir pardavė visas teises į šią transporto priemonę Čekijos kompanijai „Excalibur Army“, kuri, kaip ir „Tatra“, priklauso didžiuliam verslo konglomeratui „Czechoslovak Group“. Dabar Pandur II surenkami specialiai sukurtame „Tatra Defense Vehicles“ padalinyje ir tai daroma iš mazgų, kurie tiekiami iš Austrijos.

ĮRANGA

Į Pandur II montuojamas „Cummins ISLe HPCR“ dyzelinis variklis, kurio galia 8×8 versijoje siekia 335 kW ir kuris net lauko sąlygomis gali būti pakeistas per 30 minučių. Variklis sujungtas su automatine šešių laipsnių ZF 6HP 602C transmisija ir visiškai blokuojamu diferencialu. Kartu montuojamas dviejų pakopų demultiplikatorius, kurio dėka transmisija iš viso turi dvyliką pavarų. Su tokia galios įranga šarvuotis gali pasiekti 105 km/h greitį. Visi aštuoni šarvuočio ratai yra varantieji, tačiau vairuojamos yra tik dvi priekinės ašys. Visų ratų pakaba yra nepriklausoma, standartinėje komplektacijoje montuojama padangų slėgio keitimo sistema ir hidraulinės gervės, o tai leidžia transporto priemonei važiuoti net ir smarkiai raižyta vietove bei įveikti įvairias kliūtis.

Vienas įdomesnių techninių sprendimų – vairo sistemoje. Norint sumažinti 8×8 versijos posūkio spindulį, sumontuotas vadinamasis vairavimo stabdis, kuris pri stabdo ratus vidinėje posūkio pusėje, kai vairas iki galo pasuktas į tą pusę ir šarvuočio greitis yra gana nedidelis. Pandur II turi visų ratų ventiliuojamus stabdžių diskus, ABS ir variklinį stabdį, kurie užtikrina maksimaliai efektyvų ir saugų stabdymą.

Šarvuotis gali įveikti iki 1,5 m gylio vandens kliūtis, be to, siūlomas ir plaukti pritaikytas variantas – amfibija. Pastarasis turi galiniuose kampuose sumontuotus reaktyvinius vandens purkštuvus ir plokščią bangolaužį priekyje, kuriuos hidraulikos pagalba valdo vairuotojas. Su šia įranga Pandur II gali plaukti 10 km/h greičiu.

APSAUGA IR GINKLUOTĖ

Visas Pandur II korpusas (net ir dugnas) yra šarvuotas 14,5 mm storio šarvinėmis plokštėmis, kurios apsaugo nuo 7,62 mm kalibro kulkosvaidžių ugnies ir netoliese sprogstančių sviedinių skeveldrų. Be to, yra galimybė sumontuoti papildomus aktyvius šarvus. Vienas labiausiai diskutuotinų Pandur II techninių sprendimų – visiškai uždengtas ir šiek tiek į viršų išgaubtas dugnas. Iš vienos pusės, toks sprendimas apsaugo važiuoklės mazgus ir leidžia įveikti aukštesnius kelio iškilimus. Kita vertus, neaišku, kokios pasekmės būtų užvažiavus ant minos ar kito sprogmens. Kiti gamintojai elgiasi kitaip: šarvuotų mašinų dugną jie dažniausiai daro V formos, kad sprogimo jėga išsisklaidytų į šalis ir mažiau jį pažeistų.

Ekipažo narių ir vežamos įgulos sėdynės pritvirtintos išilgai korpuso prie sienų ir lubų, kad, vėlgi, užvažiavus ant minos, galimų sužeidimų rizika būtų mažesnė. Šarvuotis turi ir kitas modernias apsaugos priemones: radioaktyviai, cheminei ir bakteriologinei taršai atsparų vidinį modulį, gaisro aptikimo ir slopinimo sistemą, uždaro ciklo oro kondicionavimo sistemą ir pan. Čekijos kariuomenės naudojami Pandur II turi tik jiems būdingą ginkluotę – visiškai stabilizuotą Izraelio gamybos „Rafael“ nuotolinio valdymo bokštelį RCWS-30. Jame sumontuotas amerikietiškas 30 mm kalibro „Bushmaster Mk44“ automatinis pabūklas ir dvi „Rafael Spike-LR“ prieštankinės raketos. Šarvuočio vadas savo dispozicijoje dar turi 7,62 mm kalibro kulkosvaidį ir
dūminių užtaisų paleidimo mechanizmą.

TAKTINĖS CHARAKTERISTIKOS

Antros kartos Pandur šarvuočiai nuo pirmos kartos mašinų skiriasi pagerintomis taktinėmis savybėmis. Dėl žemesnio silueto, mažesnio garso ir terminio pėdsako antros kartos šarvuočius sunkiau aptinka
priešo radarai. Aukštai išdėstyti matymo prietaisai (IR kameros, radarai, naktinio matymo prietaisai), šauliui-taikytojui ir šarvuočio vadui suteikia itin geras aplinkos stebėjimo galimybes.

Pėstininkų įgula gali greitai ir efektyviai išsilaipinti per galinę hidraulika valdomą rampą arba vieną stoge esantį didelį liuką. Dėl šių sprendimų kariai gali greitai palikti šarvuotį net būdami su šarvinėmis liemenėmis ir netrukdydami vienas kitam.

Pandur II dėl savo gana kompaktiškų matmenų gali būti transportuojami įvairiausiais būdais: kariniais transporto lėktuvais (pavyzdžiui, C-130, C-160, A400M), geležinkelio platformomis, kelių transporto
sunkiosiomis karinėmis priekabomis, jūrų transportu.

Neseniai nedideles Pandur II šarvuočių bandomąsias partijas užsisakė Austrijos ir Indonezijos ginkluotosios pajėgos, tačiau jie ir toliau lieka gana retu, nišiniu produktu, kurio ateitis išlieka gana miglota.

Linas Barščevičius

ABL, 2018 m. Nr.7

ĮDOMIOS NUORODOS

SKELBIMAS

Autobild.lt kontaktai Reklama svetainėje
© 2005 "Axel Springer AG". Visos teisės išsaugomos. Rengiama pagal "Auto Bild" licenciją.
Draudžiamas visas ar dalinis atgaminimas bet kokiu būdu kuria nors kalba be išankstinio raštiško leidimo.