Kaip išsirinkti tinkamas automobilių dalis internetu: išsamus pirkėjo vadovas saugiam ir ekonomiškam sprendimui

Kodėl vis daugiau vairuotojų renkasi dalis internetu

Prisimenu, kaip prieš keletą metų mano kaimynas Petras keikėsi prie garažo – jam reikėjo keisti stabdžių kaladėles, o vietinėje autoservisų parduotuvėje kaina buvo tokia, kad galėjai pagalvoti, jog tos kaladėlės pagamintos iš aukso. Tada jis pirmą kartą išdrįso ieškoti dalių internetu ir sutaupė beveik pusę kainos. Dabar jis jau tikras internetinių, tokių kaip 0parts, automobilių dalių parduotuvių ekspertas.

Tokių istorijų girdžiu vis daugiau. Interneto parduotuvės siūlo ne tik žemesnes kainas – čia galima rasti dalis, kurių fizinėse parduotuvėse reikėtų laukti savaitėmis. Be to, galima ramiai palyginti kainas, paskaityti atsiliepimus, patikrinti suderinamumą su savo automobiliu. Nereikia skubėti, nereikia klausyti pardavėjo, kuris galbūt labiau suinteresuotas parduoti brangesnę dalį nei padėti tau.

Tačiau yra ir kita medalio pusė. Internete lengva suklysti, užsisakyti netinkamą dalį arba nusipirkti prastos kokybės gaminį. Todėl svarbu žinoti, kaip orientuotis šiame virtualių autodalių pasaulyje.

VIN kodas – jūsų automobilio asmens kodas

Pirmą kartą perkant dalis internetu, daugelis žmonių paprasčiausiai įveda automobilio markę ir modelį. Pavyzdžiui, „Volkswagen Golf 2015”. Problema ta, kad Golf 2015 metų gali turėti keliolika skirtingų variklių, skirtingus stabdžių tipus, net skirtingus žibintų jungtis. Ir štai čia prasideda nesusipratimai.

VIN kodas (Vehicle Identification Number) – tai 17 simbolių kodas, kuris unikaliai identifikuoja būtent jūsų automobilį. Jame užkoduota informacija apie gamyklą, modelį, variklį, pavarų dėžę ir daugybę kitų parametrų. Šį kodą rasite techniniame pase, ant prietaisų skydelio prie vairuotojo pusės (žiūrint pro priekinį stiklą) arba ant durų staktos.

Rimtos internetinės parduotuvės leidžia įvesti VIN kodą ir pagal jį parodo tik tas dalis, kurios tikrai tinka jūsų automobiliui. Tai ypač svarbu perkant sudėtingesnes dalis – generatorius, starterius, elektronikos komponentus. Mano pažįstamas mechanikas Andrius sako, kad maždaug trečdalis žmonių, kurie ateina su „netinkančiomis” dalimis, būtų išvengę problemos, jei būtų naudoję VIN kodą.

Kai kurios parduotuvės turi net specialius kataloguose integruotus VIN dekoderius. Įvedate kodą – ir sistema automatiškai parodo jūsų automobilio specifikaciją. Patikrinkite, ar informacija teisinga (variklio tūris, galia, metai), ir tik tada ieškokite dalių.

Originalios, analogiškos ar naudotos – kur slypi auksinis viduriukas

Štai čia prasideda tikrasis galvos skausmas. Ieškote, tarkime, priekinių stabdžių diskų ir matote: originalūs BMW už 180 eurų, Brembo už 120 eurų, kažkokios kinų firmos už 35 eurus. Ką rinktis?

Originalios dalys (OEM – Original Equipment Manufacturer) yra tos pačios, kurias gamykla naudoja surinkdama naują automobilį. Jos garantuoja idealų suderinamumą ir kokybę, bet kaina dažnai yra aukšta. Dalis tos kainos sudaro prekės ženklo vertė – mokate už logotipą ant dėžutės.

Analogiškos dalys (aftermarket) gaminamos nepriklausomų gamintojų. Čia spektras platus – nuo aukščiausios klasės Bosch, Brembo, Sachs iki abejotinos kilmės gaminių be aiškaus gamintojo. Įdomu tai, kad daugelį originalių dalių iš tikrųjų gamina būtent šie nepriklausomi gamintojai. Pavyzdžiui, Bosch gamina kuro sistemas daugeliui Europos automobilių gamintojų. Taigi pirkdami Bosch dalį su jų logotipu, dažnai gaunate tą pačią kokybę už mažesnę kainą.

Naudotos dalys gali būti puikus variantas tam tikroms automobilio dalims. Žibintai, durys, sėdynės, plastiko elementai – jei jie geros būklės, kodėl mokėti trigubai daugiau už naują? Bet čia svarbu pirkti iš patikimų tiekėjų, kurie leidžia apžiūrėti dalį prieš perkant arba siūlo grąžinimo garantiją.

Aš asmeniškai laikausi tokios strategijos: svarbias saugumui dalis (stabdžiai, pakaba, vairo mechanizmas) perku originalias arba žinomų gamintojų analogus. Kitus dalykus – pagal situaciją. Oro filtrą ar valytuvo gumas nebūtina pirkti originalų, o štai alyvos siurblį geriau nerizikuoti.

Kaip atpažinti patikimą internetinę parduotuvę

Ne visos internetinės autodalių parduotuvės yra vienodos. Kai kurios veikia dešimtmečius ir turi nepriekaištingą reputaciją, kitos atsiranda ir išnyksta per metus, palikdamos klientus su netinkančiomis dalimis ir be pinigų.

Pirmas dalykas, į ką žiūriu – ar parduotuvė turi fizinį adresą ir kontaktinius duomenis. Ne tik el. paštą, bet ir telefoną, kuriuo galima paskambinti darbo valandomis. Jei svetainėje tik kontaktinė forma ir niekas neatsako – tai raudonas signalas.

Antras momentas – grąžinimo politika. Rimtos parduotuvės supranta, kad žmonės kartais klysta užsakydami dalis, ir leidžia jas grąžinti per 14-30 dienų. Žinoma, dalis turi būti nepanaudota ir originalioje pakuotėje. Jei parduotuvė rašo „grąžinimai negalimi” – geriau ieškoti kitur.

Atsiliepimų skiltis irgi daug pasako. Bet ne pati skiltis parduotuvės svetainėje (ją galima suklastoti), o atsiliepimų svetainės, forumai, Facebook grupės. Įveskite parduotuvės pavadinimą į Google su žodžiu „atsiliepimai” ir paskaitykite, ką rašo realūs žmonės. Jei matote daug skundų dėl netinkančių dalių, vėluojančių siuntų ar prastos klientų aptarnavimo – geriau aplenkite tą parduotuvę.

Dar vienas patarimas: patikrinkite, ar parduotuvė turi sertifikatus ar yra kokių nors profesionalių asociacijų narė. Lietuvoje veikia Lietuvos automobilių dalių ir paslaugų asociacija, Europoje – FIGIEFA. Narystė tokiose organizacijose rodo, kad verslas rimtas ir laikosi tam tikrų standartų.

Techniniai niuansai, kurių negalima ignoruoti

Štai tipinė klaida: žmogus žino, kad jam reikia priekinės kairės pusės žibinto. Suranda tokį, kaina gera, užsisako. Atvežta dalis, bet… jungtis kitokia. Arba žibintas skirtas automobiliams su ksenoninėmis lempomis, o jo automobilis turi paprasta halogeninę.

Automobilių gamintojai nuolat atnaujina modelius, keičia smulkmenas. Tas pats modelis, pagamintas 2015 metų pradžioje ir pabaigoje, gali turėti skirtingas dalis. Todėl svarbu žinoti ne tik automobilio metus, bet ir gamybos mėnesį, o dar geriau – tikslią komplektaciją.

Kai kurios dalys turi papildomus parametrus. Pavyzdžiui, stabdžių diskai gali būti ventiliuojami arba ne, su ABS davikliu arba be jo. Amortizatoriai gali būti skirti sportinei arba įprastai pakabai. Akumuliatoriai skiriasi ne tik talpa, bet ir poliaus vieta, montavimo būdu.

Geroje internetinėje parduotuvėje prie kiekvienos dalies būna išsami specifikacija su visais parametrais. Jei tokios informacijos nėra – geriau kreipkitės į klientų aptarnavimą ir pasitikslinkite. Jei jie negali atsakyti į paprastus klausimus apie dalies parametrus – tai blogas ženklas.

Dar vienas svarbus dalykas – gamintojo kodas (OEM numeris). Kiekviena originali dalis turi unikalų kodą, kurį galite rasti techniniame pase arba ant senosios dalies. Įvedę šį kodą į paieškos laukelį, rasite tiksliai tokią pat dalį arba jos analogus. Tai patikimiausias būdas užsisakyti tinkamą dalį.

Pristatymas ir logistika – kas verta dėmesio

Užsakėte dalį, sumokėjote, ir dabar prasideda laukimas. Kiek teks laukti? Ar dalis atkeliaus sveika? Kas nutiks, jei ji bus pažeista?

Pristatymo terminai labai skiriasi priklausomai nuo to, ar dalis yra sandėlyje Lietuvoje, ar ją reikia vežti iš Vokietijos, Lenkijos ar dar toliau. Dalys iš vietinio sandėlio paprastai atvyksta per 1-3 dienas. Iš užsienio – nuo 3 iki 10 dienų, kartais ilgiau.

Svarbu žinoti, ar kaina, kurią matote svetainėje, yra galutinė, ar dar reikės mokėti už pristatymą. Kai kurios parduotuvės siūlo nemokamą pristatymą nuo tam tikros sumos (pavyzdžiui, 50 eurų), kitos skaičiuoja pristatymą atskirai. Kartais verta užsisakyti kelias dalis iš karto, kad išvengtumėte papildomų pristatymo mokesčių.

Pakuotė irgi svarbi. Trapios dalys (žibintai, veidrodėliai, plastiko elementai) turi būti supakuotos su apsauginėmis medžiagomis. Sunkios dalys (stabdžių diskai, amortizatoriai) – tvirtai pritvirtintos dėžėje. Gavę siuntą, iš karto patikrinkite, ar pakuotė nepažeista. Jei matote akivaizdžių pažeidimų – darykite nuotraukas prieš atidarydami ir nedelsiant kreipkitės į parduotuvę.

Draudimas transportavimo metu – dar vienas aspektas. Rimtos parduotuvės drauda siuntas, todėl jei dalis pažeidžiama transportavimo metu, jūs gaunate naują arba pinigus atgal. Bet tam reikia laiku pranešti apie problemą – paprastai per 24-48 valandas nuo gavimo.

Garantijos ir grąžinimai – jūsų teisės kaip pirkėjo

Nusipirkote dalį, sumontavote, ir po savaitės ji sugedo. Kas dabar? Ar galite ją grąžinti? Ar gausit naują? Ar pinigus atgal?

Pagal Lietuvos įstatymus, perkant internetu turite teisę grąžinti prekes per 14 dienų be jokio paaiškinimo. Bet yra išimtys – dalys, kurios buvo specialiai užsakytos pagal jūsų specifikaciją, arba dalys, kurios buvo atidarytos ir nebegali būti parduotos kitam pirkėjui dėl higienos ar saugos priežasčių.

Praktiškai tai reiškia: jei užsisakėte netinkamą dalį ir ji vis dar originalioje pakuotėje – turėtumėte galėti ją grąžinti. Bet jei jau bandėte ją montuoti, subraižėte, pažeidėte pakuotę – grąžinimas gali būti sudėtingesnis.

Garantija naujoms dalims paprastai trunka nuo 6 mėnesių iki 2 metų, priklausomai nuo gamintojo ir dalies tipo. Svarbu suprasti, kas padengta garantija. Gamykliniai defektai – taip. Pažeidimai dėl netinkamo montavimo ar naudojimo – ne. Todėl jei neesate tikri, kaip montuoti dalį, geriau kreipkitės į specialistą.

Kai kurios parduotuvės siūlo išplėstinę garantiją už papildomą mokestį. Ar verta? Priklauso nuo dalies. Brangiam elektronikos komponentui (variklio valdymo blokas, navigacijos sistema) – galbūt taip. Pigiam oro filtrui – tikrai ne.

Svarbu išsaugoti visus dokumentus: užsakymo patvirtinimą, sąskaitą, garantijos taloną. Geriausia laikyti juos elektronine forma – nufotografuokite arba nuskenuokite. Jei kils problemų, šie dokumentai bus jūsų ginklas.

Kai reikia pagalbos – kaip bendrauti su pardavėjais

Ne visada aišku, kokia dalis reikalinga. Kartais net su VIN kodu ir visais parametrais kyla abejonių. Tada reikia kreiptis į parduotuvės klientų aptarnavimą.

Geras klientų aptarnavimas atsako greitai (per kelias valandas, maksimum parą), supranta, apie ką kalbate, ir gali pasiūlyti konkrečius sprendimus. Blogas – atsako šabloniškai, nesupranta klausimo arba tiesiog nurodo į katalogą.

Kai rašote užklausą, būkite konkretūs. Vietoj „reikia dalies Audi A4” geriau parašyti: „Reikia priekinių stabdžių diskų Audi A4 B8, 2010 metų, variklis 2.0 TDI 105 kW, VIN kodas WAUZZZ8K…, automobilis su 17 colių ratlankiais ir be sportinės pakabos”. Kuo daugiau informacijos pateiksite, tuo tikslesnį atsakymą gausite.

Jei kyla ginčas (netinkama dalis, pažeista siunta, garantinis atvejis), bendraujant išlaikykite profesionalumą. Aiškiai išdėstykite problemą, pateikite įrodymus (nuotraukas, vaizdo įrašus), pasiūlykite sprendimą. Dažniausiai problemos išsprendžiamos draugiškai, jei abi pusės nori susitarti.

Ir dar vienas patarimas: jei parduotuvė turi telefoną – paskambinkite. Pokalbis telefonu dažnai efektyvesnis nei el. laiškai. Galite iš karto išsiaiškinti visus niuansus ir priimti sprendimą.

Išmintis ateina su praktika – kaip tapti protingu pirkėju

Pirmą kartą perkant dalis internetu, viskas atrodo sudėtinga ir baisu. Bet po kelių pirkimų supranti sistemą, išmoksti atpažinti geras parduotuves, žinai, kokių klausimų klausti ir į ką atkreipti dėmesį.

Pradėkite nuo paprastų dalių – oro filtrai, valytuvo gumos, lempučių komplektai. Tai pigios dalys, kurių sunku suklysti užsakant, ir net jei kas nors nutiktų, nuostolis nedidelis. Kai įgysite pasitikėjimo, galėsite pereiti prie sudėtingesnių dalių.

Sukurkite sau sistemą. Aš, pavyzdžiui, turiu failą kompiuteryje, kur laikau savo automobilio VIN kodą, visus parametrus, sąrašą dalių, kurias keitėme, ir patikimų parduotuvių sąrašą. Kai reikia užsisakyti dalį, viskas po ranka – nereikia ieškoti VIN kodo techniniame pase ar prisiminti, kokio dydžio ratai.

Sekite automobilininkų grupes socialiniuose tinkluose, forumuose. Ten žmonės dalijasi patirtimi, rekomenduoja parduotuves, įspėja apie problemas. Tai nemokama ir labai vertinga informacija. Kartais kas nors jau yra susidūręs su tokia pačia problema kaip jūs ir gali pasiūlyti sprendimą.

Investuokite į žinias apie savo automobilį. Nereikia būti mechaniku, bet pravartu suprasti pagrindinius dalykus – kaip veikia stabdžiai, pakaba, variklis. Yra daugybė nemokamų šaltinių internete – YouTube vaizdo įrašai, straipsniai, forumų diskusijos. Kuo daugiau žinote, tuo sunkiau jus apgauti ir tuo geresnius sprendimus priimsite.

Ir paskutinis, bet ne mažiau svarbus dalykas – nesivaikykite tik pigios kainos. Kartais verta mokėti šiek tiek daugiau už kokybę, patikimumą, gerą aptarnavimą. Pigiausia dalis ne visada yra geriausias sandoris, ypač jei ji sugenda po mėnesio ir tenka pirkti naują. Kaip sako mano mechanikas Andrius: „Mes ne tokie turtingi, kad pirktume pigius dalykus.”

Pirkimas internetu – tai ne tik būdas sutaupyti pinigų, bet ir galimybė geriau suprasti savo automobilį, tapti labiau savarankiškam, priimti informuotus sprendimus. Pradžioje gali atrodyti sudėtinga, bet su laiku tai tampa įprastu dalyku, kuris sutaupo ne tik pinigų, bet ir laiko. Svarbu tik nepaskubėti, atidžiai viską patikrinti ir rinktis patikimus partnerius. Tada internetinės autodalių parduotuvės taps jūsų geriausiu draugu automobilio priežiūroje.

www.auto-bild.lt

Learn More →

Parašykite komentarą